امام حسین (علی اسلام)

آیا گریه بر غیر امام حسین(ع) جایز است؟

بحثی روایی در گریه بر امام حسین(ع) و غیر امام حسین(ع)

اولاً باید دانست که اخبار و احادیث وارده در تأکید و ترغیب و ذکر اجر و ثواب گریستن بر حضرت سیدالشهداء(ع)، چنانچه نقل نمودیم بر دو قسم است:

[اوّل]: قسمی وارد است در حزن و اندوه و همّ و و غمّ و گریه مخصوص برای حضرت ابی عبدالله الحسین(ع).

[دوم]: و قسم دیگر راجع است به حزن و اندوه و گریه بر همه اهل بیت(ع) که شامل گریه بر حسین هم می شود.

البته پس هر دو قسم، در دلالت بر فضیلت با هم شرکت دارند و استدلال به دو قسم صحیح است، چنانچه قسم دوم از اخباری که ذکر شد و آنچه که در اینجا ذکر نشده، دلالت دارد بر رجحان جزع و گریه و بر هر یک از نفوس زکیّه مقدسه، موافق اخبار خاصه و کثیره که ترغیب و تأکید شده در محزون و مغموم و دل شکسته شدن در مصیبت و گریستن بر بعضی از آنها، مؤیّد است به عمل و فعل و تقریرخودشان، و از اینجا ظاهر می شود که آنچه از اخباری که دلالت می کند بر مکروهیّت و مرجوحیّـت جزع و گریه بر غیر حضرت ابی عبدالله(ع) مانند حدیث شریف:

کلّ الجزع و البکاء مکروه الاّ البکاء علی الحسین(ع) .(1)

و امثال آن که قبلاً ذکر شد، به ظاهر خود نمی توان باقی گذارد.

و جای بسی تعجب است که کثیری از علماء ارباب مقاتل مانند: مرحوم دربندی در اکسیر العبادات و صاحب انوار الشهاده و غیر ایشان، که حمل نموده اند اخبار عامّه را، و تخصیص داده اند بر جزع و گریستن بر حسین(ع)، نظر به آن روایتی که در این صحفه و امثال آنها ذکر شده و می شود که دلالت دارد بر مکروه بودن گریه و جزع بر غیر آن بزرگوار، و مرحوم شیخ حرّ عاملی - عامله الله بلطفه الجلّی -، پس از نقل روایت کلّ الجزع و البکاء - تا آخر - در کتاب وسائل گفته است:

هذا محمول علی عدم زیادة الحزن و البکاء، أو علی إجتماع الحزن و البکاء معاً .(2)

 

آنتوان بارا، نویسنده مسیحی: شما قدر حسین علیه‌السلام را نمی‌دانید

امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 

آنتوان بارا دانشمند مسیحی لبنانی و نویسنده کتاب شیوا و زیبای «حسین در اندیشۀ مسیحیت» درباره قصد و انگیزه‌ی تألیف این کتاب می‌گوید: من جز تفصیلی از واقعۀ کربلا که به هنگام تحصیل می‌خواندیم، چیزی نمی‌دانستم تا اینکه سی سال پیش با مرجع بزرگوار، حضرت آیت‌الله شیرازی آشنا شدم، ایشان کتاب‌هایی دربارۀ زندگی امام حسین علیه‌السلام به من هدیه کرد، با مطالعۀ آن‌ها متوّجه شدم که واقعۀ کربلا در نوع خود حماسه‌ی بی‌نظیری است و از اینکه متفکّران مسلمان عنایت کافی به تجزیه و تحلیل آن نداشته‌اند دچار تعجّب شدم. چراکه مسلمان غیرشیعی آن را حادثه‌ای تاریخی می‌داند که به مسیر عمومی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند مرتبط است. مسلمان شیعی هم با نگاهی صرفاً عاطفی و احساسی بدان می‌نگرد. نوشته‌های خاورشناسان نیز مبتنی بر نگرش عادی و بی‌توجّه به ابعاد روحی و اجتماعی آن انقلاب بزرگ است. همۀ این‌ها اشتیاق مرا به تدوین دیدگاه‌ها و ملاحظاتم دربارۀ این انقلاب و شخصیت امام علیه‌السلام برمی‌انگیخت. آشکارا می‌گویم: در طی دوره‌ی تألیف کتاب، معنویّت ویژه‌ای را احساس می‌کردم که به رغم دشواری کار مرا به ادامۀ بحث و پژوهش وادار می‌کرد و . در ادامه گوشه‌ای از سخنان آنتوان بارا برگرفته از کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» را مرور می‌کنیم:


از ویژگی‌های بارز شخصیّت حسین علیه‌السلام صحبت کنید.

آنتوان بارا: شخصیّت حسین علیه‌السلام اقیانوس وسیعی از ویژگی‌های ادبی و اخلاقی و نبوّت و انقلاب او فضای گسترده‌ای از آموزه‌های اخلاقی و عقیدتی است. شاید مهم‌ترین شخصیّت او از این سخن آشکار شود که فرمود: «حسین از من است و من از حسین»

اگر حسین علیه‌السلام از ما مسیحیان بود، در هر شهری پرچمی به نام او برمی‌افراشتیم، زیرا شهادت حسین علیه‌السلام حادثه‌ای متعلّق به زمان خاص نیست، بلکه راه آزادی انسان و مبدئی ازلی است که مسلمانان دیر یا زود به راز آن پی خواهند برد.

شما چگونه با احساسات یک مسلمان درباره کربلا نوشته‌اید؟

آنتوان بارا: شخص مؤمن منصف نیز هست. ادیان الهی برای همۀ بندگان خداست. مؤمن با هر عقیده‌ی قلبی، انسان‌های بزرگ و باکرامت را دوست دارد و همان حرارتی که پیامبر مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله فرمود: «برای کشته شدن حسین گرما و سوزشی در دل‌های مؤمنان است که هرگز سرد نمی‌گردد.» در قلب او نیز هست. پیامبر صلی‌الله علیه و آله نفرمود در قلوب مسلمانان؛ بلکه به همۀ مؤمنانی نظر داشت که مایل به بهره‌گیری از اصول و مبادی آن حضرت هستند؛ علاوه بر این‌ها، شخصیّت حسین علیه‌السلام به گونه‌ای است که نمی‌توان او را دوست نداشت. در همۀ دوران زندگی او یک بار هم سستی و بی‌توجّهی به اصول الهی مشاهده نمی‌شود. چرا باید چنین شخصیتی را دوست نداشته باشیم و با انصاف و عدالت با او رفتار نکنیم؟ بهتر بود سؤالتان را این‌گونه مطرح می‌کردید. امّا ستم بعضی از نویسندگان؛ به‌ویژه خاورشناسان بر آن حضرت، امری قابل توصیف نیست. فقط می‌توان گفت که کار آن‌ها درست برعکس نویسندگانی است که حقیقت را بدون تعصّب و کینه‌ورزی بیان داشته‌اند.

آیا ما در حقّ حسین علیه‌السلام کوتاهی کرده‌ایم؟

 

با حسین

امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 

 

یک اربعین حماسه (ویژه نامه)

http://www.tame.ir/index.php?view=image&format=raw&type=orig&id=3083&option=com_joomgallery&Itemid=3

زینب، اى وارث نجابت خاک! چهل روز است که آسمان، غربتت را مى نگرد. باز هم خطبه اى بخوان تا...

 

ذبح عظیم

امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 

http://www.tame.ir/index.php?view=image&format=raw&type=orig&id=2875&option=com_joomgallery&Itemid=3

 

 

مطالب بیشتر...

صفحه 1 از 2

شخن هفته

هر که در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد

شیخ ابوالحسن خرقامی


خبرهای روستای طامه

http://tame.ir/index.php?view=image&format=raw&type=orig&id=5031&option=com_joomgallery&Itemid=198

هیئت اباعبدالله الحسین روستای طامه

http://www.tame.ir/index.php?view=image&format=raw&type=orig&id=2988&option=com_joomgallery&Itemid=3

هیئت عاشقان مهدی

http://tame.ir/index.php?view=image&format=raw&type=orig&id=5994&option=com_joomgallery&Itemid=198

 

ورود اعضا



برنامه دهه اول محرم هیئت حضرت ابوالفضل، طامه ایهای مقیم مرکز

http://direct.tame.ir/index.php?view=image&format=raw&type=orig&id=5746&option=com_joomgallery&Itemid=198

سامانه پیام کوتاه هیئت حضرت ابوالفضل  طامه ایهای مقیم مرکز
10009354932092

باقابلیت دریافت و ارسال پیام

ارتباط با ما

تلفن تماس 09123030902
سامانه پیام کوتاه سایت طامه
با قابلیت دریافت و ارسال پیام30007650005772

امار