ولادت امام حسن عسگری بر عموم پیروان ان حضر ت مبارک باد

امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

گذری بر زندگانی امام حسن عسگری (ع)

سوسن، نام دخترى با ایمان و دلاورى از ایران زمین است که به مدینه رفته و همسر امام هادى علیه السلام گردیده است. آن بانوى بزرگوار در ماه ربیع الاءول سال ۲۳۳ هجرى در مدینه فرزندى به جهان هستى آورد که نام او را حسن نهادند.(۱)
امام حسن بن على عسکرى علیه السلام فرزند امام هادى علیه السلام پس از درگذشت پدر بزرگوار خود به امر خدا و حسب التعیین پیشوایان گذشته به امامت رسید و هفت سالى که امامت کرد به واسطه سختگیرى بیرون از اندازه مقام خلافت، با تقیّه بسیار شدید رفتار مى کرد.
در به روى مردم - حتى عامه شیعه - بسته جز خواص کسى را راه نمى داد. با این حال اکثر اوقات زندانى بود.(۲)
سبب این همه فشار این بود که:
۱ - در آن دوران جمیعت شیعه کثرت و قدرتشان به حد قابل توجهى رسیده بود و امامان شیعه نیز شناخته مى شدند و از این روى مقام خلافت بیش از پیش ائمه را تحت مراقبت درآورده و از هر راه بود با نقشه هایى مرموز در محو و نابود کردن ایشان مى کوشیدند.

- مقام خلافت پى برده بود که خواص شیعه براى امام یازدهم، فرزندى معتقدند و طبق روایاتى که از خود امام یازدهم، همچنین از پدرانش نقل مى کنند فرزند او را همان مهدى موعود مى شناسند که به موجب اخبار متواتره از طرق عامه و خاصه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله خبر داده بود، (۳) و او را امام دوازدهم مى دانند.

سوسن، نام دخترى با ایمان و دلاورى از ایران زمین است که به مدینه رفته و همسر امام هادى علیه السلام گردیده است. آن بانوى بزرگوار در ماه ربیع الاءول سال ۲۳۳ هجرى در مدینه فرزندى به جهان هستى آورد که نام او را حسن نهادند.(۱)
امام حسن بن على عسکرى علیه السلام فرزند امام هادى علیه السلام پس از درگذشت پدر بزرگوار خود به امر خدا و حسب التعیین پیشوایان گذشته به امامت رسید و هفت سالى که امامت کرد به واسطه سختگیرى بیرون از اندازه مقام خلافت، با تقیّه بسیار شدید رفتار مى کرد.
در به روى مردم - حتى عامه شیعه - بسته جز خواص کسى را راه نمى داد. با این حال اکثر اوقات زندانى بود.(۲)
سبب این همه فشار این بود که:
۱ - در آن دوران جمیعت شیعه کثرت و قدرتشان به حد قابل توجهى رسیده بود و امامان شیعه نیز شناخته مى شدند و از این روى مقام خلافت بیش از پیش ائمه را تحت مراقبت درآورده و از هر راه بود با نقشه هایى مرموز در محو و نابود کردن ایشان مى کوشیدند.

 

- مقام خلافت پى برده بود که خواص شیعه براى امام یازدهم، فرزندى معتقدند و طبق روایاتى که از خود امام یازدهم، همچنین از پدرانش نقل مى کنند فرزند او را همان مهدى موعود مى شناسند که به موجب اخبار متواتره از طرق عامه و خاصه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله خبر داده بود، (۳) و او را امام دوازدهم مى دانند.
بدین سبب امام یازدهم بیشتر از سایر ائمه علیهم السلام تحت مراقبت مقام خلافت در آمده بود و خلیفه وقت تصمیم قطعى گرفته بود که به هر طریق باشد به داستان امامت شیعه خاتمه بخشد و در این خانه را براى همیشه ببندد(!!!).
از این رو، همین که بیمارى امام عسکرى علیه السلام را به معتمد خلیفه وقت گزارش دادند، طبیب نزد آن حضرت فرستاد و چند تن از معتمدان خود و چند نفر از قضات را به منزلش گماشت که پیوسته ملازم وى و مراقب اوضاع داخلى منزل باشند و پس از شهادت امام نیز خانه را تفتیش و توسط قابله ها کنیزان آن حضرت را معاینه کردند و تا دو سال ماءمورین آگاهى خلیفه در خط پیدا کردن جانشین آن حضرت مشغول فعالیت بودند تا به کلى نومید شدند.(۴)
هنگامى که امام حسن عسکرى علیه السلام به شهادت رسید، حضرتش را در خانه خودش در شهر سامرّا کنار قبر پدر بزرگوارش به خاک سپردند.
باید دانست که ائمه اهل بیت علیهم السلام در دوره زندگیشان گروه انبوهى از علما و محدثین پرورش دادند که شماره ایشان به صدها تن مى رسد. ما با رعایت اختصار به گوشه اى از شخصیت علمى امام حسن عسکرى علیه السلام اشاره خواهیم کرد.
ولادت با سعادت آن حضرت در مدینه طیبه در ماه ربیع الثانى در سال ۲۳۲ هجرى بوده و در تعیین روز آن خلاف است.
علامه مجلسى رحمه الله مى نویسد:
مشهور آن است که روز ولادت آن حضرت روز جمعه هشتم ماه ربیع الثانى بود. برخى دهم ماه مذکور و بعضى شب چهارم نیز گفته اند.
شیخ حرّ عاملى رحمه الله نیز به همین اختلاف اشاره کرد و در مورد تاریخ تولد آن حضرت مى نویسد:
مولده شهر ربیع الآخر
و ذاک فى یوم اشرف العاشر
اسم شریف آن حضرت حسن، کنیه اش ابومحمد و مشهورترین لقب هایش:
زکى و عسکرى است و به آن حضرت همچنین به پدر و جد بزرگوارش ‍ علیهم السلام ابن الرضا مى گفتند.
نقش خاتم آن حضرتسبحان من له مقالید السموات و الاءرضبود.
به قول دیگر:اءنّا به شهیدبوده است.
تسبیح آن حضرت در روز شانزدهم و هفدهم ماه است. و این گونه است:
سبحان من هو فى علوّه دان و فى دنوّه عال و فى اءشراقه منیر و فى سلطانه قوى سبحان الله و بحمده.
نام والده ماجده آن حضرت ((حدیث)) و به قولى ((سلیل)) بوده و او را ((جدّه)) مى گفتند. وى در نهایت صلاح و ورع و تقوا بوده است.
در ((جنات الخلود)) آمده است:
آن بانوى بزرگوار در سرزمین خود پادشاه زاده بوده و کافى است در فضیلت او که مفزع شیعه و پناه و دادرس آنان بعد از وفات امام حسن عسکرى علیه السلام بود به تفصیلى که در کتب مضبوط است.
شمایل آن حضرت را این گونه توصیف کرده اند:
حضرتش گندم گون، متوسط القامه، نه بسیار فربه و نه بسیار ضعیف، جمیل الوجه، همه اعضا متناسب، ابروهاى سیاه مقوس، چشم هاى فراخ، پیشانى گشاده، گونه سرخ، خال هاشمى در گونه راست، گردن بلند و سینه پهن و بسیار با هیبت و جلالت بود.
مسعودى در ((اثبات الوصیه)) مى نویسد:
از عالم علیه السلام روایت شده: وقتى سلیل مادر حضرت امام حسن عسکرى علیه السلام خدمت امام هادى علیه السلام وارد شد، فرمود: سلیل، از هر آفت و عاهت و هر پلیدى و نجاست بیرون کشیده شده است.
سپس فرمود: به زودى حق تعالى به تو حجت خود را بر خلقش عطا خواهد فرمود که زمین را از عدل پر کند همچنان که از جور پر شده باشد.
آن گاه مسعودى مى نویسد:
آن مخدره به امام حسن عسکرى علیه السلام حامله شد و در مدینه در سال ۲۳۱ هجرى متولد شد. سن شریف امام هادى علیه السلام در آن زمان، شانزده سال و چند ماه بود و آن حضرت در سال ۲۳۶ که سن مبارکش چهار سال و چند ماه بود به عراق حرکت فرمود.
محدث قمى رحمه الله در احوال امام هادى علیه السلام در ذکر سیدمحمد، نصوصى از امام هادى علیه السلام بر امامت حضرت امام حسن عسکرى علیه السلام بیان مى کند.
محدث قمى رحمه الله مى گوید: از روایات ظاهر مى شود که آن حضرت بیشتر اوقات محبوس و ممنوع از معاشرت بود و پیوسته مشغول به عبادت بود، چنانچه از روایت بعد ظاهر مى شود.
مسعودى روایت کرده که حضرت امام هادى علیه السلام خود را از بسیارى از شیعیان خود - مگر از عده قلیلى از خواص خود - پنهان مى کرد و چون امر به حضرت امام حسن عسکرى علیه السلام منتهى شد. آن حضرت از پشت پرده با خواص و غیر خواص تکلم مى فرمود، مگر در آن وقتى که سوار مرکب مى شد و به خانه مى رفت و این عمل از آن جناب و از پدر بزرگوارش پیش از او مقدمه اى براى غیبت حضرت صاحب الزمان علیه السلام بود که شیعیان به این نوع ارتباط انس گیرند و از غیبت وحشت نکنند و عادت در احتجاب و اختفاء جارى شود.
------------------------------------------------------------------------
۱-اصول اعتقادى سید عبدالرضا حجازى.
۲-ارشاد مفید: ص ۳۲۴؛ اصول کافى: ج ۱، ص ۵۱۲؛ مناقب ابن شهرآشوب: ج ۴، ص ۴۲۹ و ۴۳۰.
۳-رجوع شود به صحیح ترمذى: ج ۹، باب ما جاء فى المهدى علیه السلام، صحیح ابى داوود: ج ۲ کتاب المهدى؛ صحیح ابن ماجه: ج ۲ باب خروج المهدى؛ کتاب ینابیع المودّه، کتاب البیان فى اخبار صاحب الزمان، تاءلیف محمد بن یوسف شافعى، کتاب نوالابصار تالیف شبلنجى، کتاب مشکوه المصابیح تالیف محمد بن عبدالله خطیب، کتاب الصواعق المحرقه تالیف ابن حجر، کتاب اسعاف الراغبین تالیف محمد الصبان، کتاب فصول المهمه، صحیح مسلم، کتاب الغیبه تالیف محمد بن ابراهیم نعمانى، کمال الدین تالیف شیخ صدوق، اثبات الهداه تالیف محمد بن حسن حرِّعاملى و بحارالانوار تالیف علامه مجلسى: ج ۵۱ و ۵۲.
۴-اصول کافى: ج ۱، ص ۵۰۵، ارشاد مفید: ص ۳۱۹.


 

 
جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط شرکت نوید ایرانیان

شخن هفته

هر که در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد

شیخ ابوالحسن خرقامی


خبرهای روستای طامه

http://tame.ir/index.php?view=image&format=raw&type=orig&id=5031&option=com_joomgallery&Itemid=198

هیئت اباعبدالله الحسین روستای طامه

http://www.tame.ir/index.php?view=image&format=raw&type=orig&id=2988&option=com_joomgallery&Itemid=3

هیئت عاشقان مهدی

http://tame.ir/index.php?view=image&format=raw&type=orig&id=5994&option=com_joomgallery&Itemid=198

 

ورود اعضا



برنامه دهه اول محرم هیئت حضرت ابوالفضل، طامه ایهای مقیم مرکز

http://direct.tame.ir/index.php?view=image&format=raw&type=orig&id=5746&option=com_joomgallery&Itemid=198

سامانه پیام کوتاه هیئت حضرت ابوالفضل  طامه ایهای مقیم مرکز
10009354932092

باقابلیت دریافت و ارسال پیام

ارتباط با ما

تلفن تماس 09123030902
سامانه پیام کوتاه سایت طامه
با قابلیت دریافت و ارسال پیام30007650005772

امار